Winkels, etalages, magazijnen: allemaal hebben ze voordeel bij LED. Goede verlichting trekt mensen de winkel binnen. Goede verlichting zorgt ervoor dat je in het magazijn de etiketten op de productverpakkingen goed kunt lezen. Goede verlichting heet LED. LED gaat lang mee en LED is energiezuinig.
Diny Geerlinks van Sari Fair Fashion: “De winkel valt van buiten veel meer op”.
Bij Sari Fair Fashion in Amersfoort wordt duurzame kleding verkocht. De kleren staan bekend om de mooie stoffen die vaak geverfd zijn in heldere kleuren. En dan is het wel zo fijn als die kleuren mooi uitkomen. LED-verlichting helpt daar bij.
Diny Geerlinks, werkzaam bij Sari: “We waren niet tevreden over ons oude licht. Het was donker in de winkel en van buiten viel de etalage nauwelijks op. We wilden dus wat anders. En het liefst zo duurzaam mogelijk, want we zijn een fairtrade winkel. Ons beleid is er dus op gericht alles zo milieuvriendelijk mogelijk te doen. Arnita van der Weerd wees ons op de voordelen van LED-verlichting. Haar manier van werken sprak ons erg aan: ze dacht goed met ons mee en probeerde niet gewoon wat te verkopen, maar wilde ons het product verkopen dat bij ons en ons budget paste.”
“Met het resultaat zijn we erg tevreden”, aldus Diny Geerlinks. “De etalage is eindelijk mooi verlicht en er zijn verschillende LED-spotjes gericht op de kleding. Wat vooral opvalt, is dat de winkel van buiten meer opvalt. Je kijkt er niet meer zo donker in, maar je wordt eerder aangetrokken om naar binnen te gaan. Klanten zien het verschil ook. Wat licht is het geworden, zeggen ze. Of: ‘De winkel lijkt wel groter!’ Ook komen de kleren mooier uit in het LED-licht. Ik kan LED-verlichting dus zeker aanraden. Vooral ook vanwege de duurzaamheid, want duurzaam met energie omgaan heeft toch de toekomst!”
Bakker Bart Kampen: “Het werkt gewoon lekkerder!”
Alleen met goede verlichting kan een bakker goed werken. Bakker Bart komt met zijn bakkerij en winkel gemakkelijk aan 85 branduren per week.”Gewone” verlichting is dan al snel aan vervanging toe. Dat is onnodig duur. Op advies van AAMW liet Bakker Bart in Kampen zich daarom een geheel nieuw lichtplan aanmeten.
Judith van der Weerd (eigenaresse) is erg enthousiast over de nieuwe verlichting in de bakkerij. “Het is groot, mooi licht.” AAMW werkt volgens het principe “wat het meest brandt, het eerst vervangen”. Zo is de oven voorzien van een floodlight en zijn de TL-bakken in de bakkerij vervangen door LED-panels. Waar lampen eerst gemakkelijk 200 Watt verbruikten, is dat nu nog slechts 50 Watt. Judith: “Een hele vooruitgang, die meteen merkbaar is op onze energierekening!”